Skip to main content

Reading Notes : The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon

## As posted by me on GoodReads on May 7th, 2017 after reading ##
https://www.goodreads.com/book/show/17660462-the-everything-store

It was a great read indeed. I will keep this among the legendary Biographies like Steve Jobs and DR Kalam. This isn't really a biography but I take it as an interim account of Amazon and Mr Bezos. As many would hope I guess Amazon and all the numerous initiatives that Jeff is exploring would result in a few more successes and future accomplishments will warrant a bigger edition of this book or the next part of this. I think Brad has put it very interestingly and it's amazing that an outsider could gather this much about a corporation and the key people that helped shape it. My note here is not a review of this book but my state of mind and the thoughts that waver across after reading the ideas with which Amazon has come this far:

Positives :
- The leader's focus and drive towards core objectives (like Customer centeredness, the urge to lead and pioneer ) can result in phenomenal energy and throughput across the whole organization. Isn't this what Simon Sinek calls "the why?" and "Start with why"
- The theory that go after your crazy ideas (however crazy they sound) with whole-hearted hope and targeted efforts, though success is not assured but very much possible
- there are good Step-parents, adapted parents who are as good as Bezos's step-dad who along with Jeff's mom were early investors in this crazy idea of ecommerce. And his Step-dad didn't know what an internet was when Amazon was founded.
- the last but the most important revelation was Bezos' strategy to prepare the company for future. Don't worry about things and aspects that could change in the days to come but remain ultra-focused on what won't change and be ahead of the game on those aspects. Very very interesting idea and an eye-opener for me, indeed!

Negatives:
- Such big retailers compromise on profits to offer lesser prices for customers but only because of their financial might and bandwidth. Though it sounds consumer friendly idea, wouldn't this kill numerous small retailers who can't afford to cut prices and break the level playing field which is already severed
- Harassing publishers, writers, small manufacturers to fuel the urge to grow and outgrow, how would this make a corporation a respected one? Do companies like Costco and Starbucks which are loved and well-respected by their customers engage in similar tactics?
- Why do people(Bezos, Jobs) who are focused on their passion exhibit tyranny and be almost cruel when it comes to treating their team? Can't nice people succeed? Don't you need your employees to be happier before you clients and customers can be happy? Or these employees that help shape companies like Amazon don;t care about how they are treated rather are so passionate over the challenges that such companies offer and their passion is misused or abused for the advancement of these corporations? I badly want to listen to or read about a corporate leader who brought about breakthrough's and revolutionized their operating industry but with whom no colleague can have an ill-will.

Comments

Popular posts from this blog

நாகர்கோயில் சுதர்சன் ஜவுளிக் கடையிலிருந்து சுரா எனும் இலக்கிய பேராண்மை

(பேராண்மை = prowess அல்லது அருந்திறம் என்ற பொருள் கொள்க)   நாகர்கோவில் மணிமேடை சந்திப்பு (Tower Junction) எனது சிறுவதிலேயே பரிச்சயமான ஒன்று . அங்குள்ள சுதர்சன் ஜவுளி கடையும் மிகப் பரிச்சயமான ஸ்தாபனம் . எனது 44 - ஆவது வயதில் எனை ஒரு புதிய தமிழிலக்கிய வாசகன் என சொல்லிக்கொள்ளக் கூச்சப்பட வைக்கும் விஷயம் , சுதர்சன் உரிமையாளர் மற்றும் தமிழ் கூறும் நல்லுலகின் இலக்கிய பேராற்றல் , நவீன படைப்பிலக்கிய மேதை , சிந்தனையாளர் காலம் சென்ற சுந்தர ராமசாமி அவர்களை தெரியாமலிருந்ததும் அவரின் படைப்புகளில் ஒன்றைக் கூட அறியாமலிருந்தும் தான் .   சுரா பற்றிய ஜெயமோகனின் பேச்சுக்களை கேட்ட பிறகு ஒரு புளியமரத்தின் கதை நாவலை வாங்கி படித்தேன் . சொல்லத்தகுந்த சிந்தனை நீட்சிகளையோ   படைப்பிலக்கியவாதியின் அனுபவத்தைக் வாசகனுக்கு கடத்தும் வித்தையையோ அந்த வாசிப்பனுபவம் எனக்கு தர வில்லை என்ற போதிலும் இது ஒரு சாதாரண , எனக்கு இது வரையிலும் பரிச்சயமான மொழி நடையையோ கதையின் களத்தை , அது நடந்த காலச்சூழலை , அதன் கதாபாத்திரங்களை ...

நீந்திக் கிழித்தல்

  ஏன் எந்த விளையாட்டு உபகரணமும் என் கையாடலில் உடைந்து அல்லது கிழிந்து போகின்றன ?   1. சிறு வயதில் , சுசீந்திரம் கிராம பஞ்சாயத்து அலுவலக வளாகத்தில் கிரிக்கெட் bat உடைந்து போயிற்று 2. கிட்டத்தட்ட நாற்பதை நெருங்கும் வயதில் , கனடாவில் குடியேறிய பொழுதில் நண்பர் கார்த்தியுடன் ஆவேசமான டென்னிஸ் ஆட்டத்தில் ( ஒற்றயர் ஆட்டம் - எனக்கோ , நண்பருக்கோ விசேஷ டென்னிஸ்   பயிற்சி எதுவும் வாய்த்திருக்க வில்லை ) டென்னிஸ் Racquet - ஐ     உடைத்தாயிற்று 3. சில மாதங்களுக்கு முன்பு விலைகூடிய Badminton Racuqet ஒன்றை உடன் விளையாடும் நண்பரோடு விளைந்த எதிர்பாரா முட்டலில் (collission) உடைத்தாயிற்று 4. சில தினங்களுக்கு முன் Costa Rica- வின் Tamarindo   பசிபிக் கடற்கரையின் மிதமான அலைகளில் உருண்டு புரண்டு ஓடிக் களிக்கையில் ஏன் நீச்சல் கால் சட்டை கிழிந்து போயிற்று . பார்த்துக் கொண்டிருந்த   என் மனைவி ஏதோ Bollywood காதல் ஜோடிகளைக் கண்ணுற்ற வட இந்திய பத்திரிகையாளனை போல தாராளமாக படம் பிடித்து கொண்டாடினாள் . ...

Reading notes - GRIT The Power of PASSION and PERSEVERANCE

This isn't a review rather my reading notes and thoughts that arouse when I read this.  Overall it's an enlightening and easy read and gives us (the readers) loads of methods and tools e.g. Grit score Matrix to help us improve on the subject area. In the cases were people who score handsomely in SAT can be less gritty. How can this happen? What happens to their grittiness when they are prepare for the SAT ? Could it be that they didn't prepare with Interest and Purpose? Angela quotes Harvard psychologist William James "The plain fact remains that men the world over possess amounts of resource which only very exceptional individuals push to their extremes of use". Very very true and the fact that he has proclaimed it in 1907 is amazing and makes one wonder how much of research and findings would have been available then.  Looks like Enron had the Talent mindset not only during recruitment but also during the annual performance reviews. I think this sho...